Co roku w Litexpo odbywa się wystawa tkanin, skór, nowości w przemyśle tekstylnym i modzie.
W tym roku odbywa się w dniach 17-19 września. Więc chętni pogapić się jeszcze mają czasu :)
To nie jest zwykły kiermasz dla widzów (owszem to jedna z funkcji wystawy), jednak to dobry sposób dla firm, działających w tej branży, dla:
1.reklamy
2. znalezienia nowych potencjalnych klientów
3. zawarcia międzynarodowych umów i kontaktów z innymi firmami, pracującymi w tej dziedzinie
4. eksponowania nowości w swej dziedzinie
5. zapoznania się z konkurentami, z innymi firmami z tej dziedziny.
W tym roku ta wystawa jest szczególna.
Napewno muszę wyszczególnić przyczyny i porównać ją z poprzednimi wystawami.
1) 4 sala w ogóle jest nieczynna! - W przeszłym roku 3,4,5 sale działały.
2) opuszczone - martwe stoiska - to jest najlepiej widoczne w 5 sali, puste stoiska aż rażą oczy. Stoiska z nazwami firm, lub zupełnie bez nazw - puste. Przyczyna - firmy zrezygnowały z udziału w międzynarodowej wystawie.
3) Koszta! - Wystawa dla wystawiających się jest ogromnym kosztem. Podliczmy.
1. REjestracja - 400 Lt + VAT oczywiście
2. 1kw m. urządzonego stoiska 490Lt + VAT (urządzone stoisko, to: białe ściany, pokrycie podłogi dywanikiem, stół, 4 krzesła, 1 lampa, nazwa firmy - czyli minimum)
1 kw. m. nieurządzonego stoiska 420 Lt+VAT
3. Jeśli chcemy jakieś dodatkowe gadżety np. witryny, stoły, czy nawet usługi sprzątania - trzeba zamówić i dodatkowo zapłacić.
Spróbujmy obliczyć. Firma bierze np średnią powierzchnię 12kw.m. urządzonego stoiska (przypuśćmy, że resztę witrynę np przywozi sama), co mamy?
Rejestracja 400Lt+ 12kw.m X 490Lt + VAT= 7410,40 Lt
A jesze istnieją inne wydatki: ulotki, wizytówki, przygotowanie eksponatów, itd.
W sumie to ogromne wydatki. To jest drożej niż uczestniczenie w Międzynarodowych Targach Poznańskich. A w Poznaniu ilość zwiędzających i wystawiających się jest nie do porównania z targami litewskimi.
4) Zero reklamy! - tutaj kamień do ogrodu LATIA (Lietuvos aprangos ir tekstilės įmonių asociacija). Jesli w przeszłym roku była kupa ludzi, reporterzy z telewizji (my nawet robiliśmy reklamę w TW) to w tym roku, nawet część firm z tej dziedziny nie wie o tej wystawie. Cicho.
Jeśli otworzymy google i postaramy się poszukać informacji o wystawie - najwyżej da sprawozdania z przeszłych lat i nikłe ogłoszenia o tegorocznej wystawie. Media milczą, LATIA też.
5) Kryzys? Właśnie...O "Alytaus tekstile" mówić chyba nie muszę,...A tak niedawno zbankrutowane "Lino audiniai" - jedno z większych przedsiębiorstw w Poniewieżu zostawiło około 1300 ludzi bez pracy (tyle pracowało na początku 2008). Większość tych ludzi teraz zwiększąją liczbę bezrobotnych na Litwie, tym bardziej w Poniewieżu. Bankructwo ogłoszono w czerwcu, oficjalnie twierdzi się, że przyczyną jest konkurencja ze wschodu, rosnąca infliacja, rosnące koszty produkcji, niekorzystne warunki dla przedsiębiorców. Jeszcze w przeszłym roku ta firma uczestniczyła na targach w Litexpo...
Inny gigant lna - UAB "Siulas" w Birzai boryka się też z finansowymi problemami z powodu niestabilnego kursu dolara (jeden z największych rynków zbytu tej firmy jest rynek SZA).
6) Konkurencja. Firmy z branży tekstylnej borykają się z nie tylko ze słabnącym tempem rostu ekonomiki, inflacją, kłopotami z surowcem - jak również wciąż wzrastającą konkurencją ze wschodu. Produkcja z Chin okupowała każdy zakątek kraju i mieszkańcy preferują tańszy produkt, gdyż koszty życiowe i tak ciągle rosną...
Wzrost znaczenia firm ze wschodu jest widoczny i na targach. Są stoiska z: Pakistanu, Chin, Indii, Turcji...
Są takze stoiska od Lietuvos darbo birza, Lietuvos muitine, ambasady POlskiej. Przedstawiciele od ambasady prezentują mozliwości współpracy z polskimi przedsiębiorstwami, przemysł w Polsce, kierunki rozwoju stosunków firm polskich i litewskich.
7) Wrażenia wystawców. Wszyscy jednogłośnie twierdzą, że tegoroczna wystawa jest fiaskiem i marynacją pieniędzy. Prawda LATIA podała podanie na temat dotacji do rządu, lecz czy firmy uczestniczące ją otrzymają - to jeszcze niewiadomo. W każdym bądź wypadku - całych kosztów nikt nie pokryje.
8) Zwiedzający - pusto. Są gapiowie, którzy chodzą po wystawie i zbierają ulotki. Poważnych klientów brak, z powodu braku informacji o wystawie.
9) Perspektywy? Wiele wystawców twierdzą, że w przyszłym roku zrezygnują z uczestniczenia w tej wystawie. Z powodu nieaktywności LATIA i milczących medii wystawa robi się martwą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą